söndag 19 oktober 2008

Daghem - katastrof

I torsdags var det en händelse på en förskola i Laholm som man raporterade om i media. Jag satt och såg på västnytt när reporten börjar prata om händelsen. Och vad hör jag?! Han presenterar förskolan som ett daghem. Jag trodde nästan inte det var sant. Jag har i efterhand fått gå in på svt:s hemsida för att kolla på inslaget igen.

Eftersom det heter dagis i folkmun och föräldrar pratar med sina barn om dagis så är det svårt att få bort ordet "dagis" (det är ett gulligt smeknamn som någon sa till mig). Men när man använder daghem på dagens förskola är det INTE bra. Då är vi tillbaka i 1970-talets syn på vad barn gör i sin vardag - att det enbart är barnpassning för att föräldrar ska kunna jobba. Ja, delvis, för barnen måste ju kunna vara någonstans när föräldrarna jobbar, går i skolan eller vad dom gör, men förskolan är så mycket mer. Skolverkat har tagit fram en broschyr om förskolans läroplan där det står väldigt bra om vad och varför förskolan:

"Förskolans verksamhet ska präglas av en pedagogik där omvårdnad, omsorg, fostran och lärande bildar en helhet. Det innebär att förskolan i första hand är till för ditt barns skull, även om den också ska göra det möjligt för dig som förälder att arbeta eller studera".

Jag skrev även ett mail till västnytt om att det är illa att benämna dagens förskola med "daghem" och hoppas att på något sätt nå fram till någon där ute så att vi kan börja förändra folks syn på förskolan.

Inga kommentarer: