onsdag 17 september 2008

Bakåtsträvarkassan

Jag vet inte vart vi är på väg och jag vet inte vad man mer ska säga om kära FÖRSÄKRINGSKASSAN...

Jag vet bara att jag måste få kommentera vad som nu är nytt som jag fått höra. Vilket även knyter an till vad jag tidigare skrivit om förskolan.

Fick igår höra om dessa blanketter som förskolan skall skriva på när ett barn varit sjukt, vilket är helt vansinnigt i sig. Försäkringskassan lämna över sitt ansvar så att andra får göra deras jobb.... Nämligen att jaga FUSKARE. Ja, nåväl, det var inte det jag egentligen skulle säga.

Med denna blankett som föräldrarna skall fylla i, om att de varit hemma för vård av sjukt barn, så följer det med en liten informationslapp. På denna information står det bl.a vad du ska tänka på och hur du skall gå till väga... MEN och det ett väldigt stort MEN!!
Det står att föräldrarna skall lämna den till personalen på DAGIS!

Vart skall föräldrarna då lämna dessa lappar för påskrivning, undrar jag??? Vad vill Försäkringskassan? Sträva bakåt? Ska vill tillbaka till något som inte finns längre? Så mycket kan jag säga... Att det vill inte den personal som arbetar i förskolan.

Hur kan en myndighet skicka ut lappar till människor i det här landet med något som är så in i h-te galet??? Vad är problemet?? När skall förskolan få plats i det så kallade skolsystemet som man skryter om är så bra? Det pratas i TV och i andra sammanhang om att Sverige har en sådan bra skola (och där ingår förskolan, tro det eller ej?!) men varför är det då så svårt att benämna föskolan med sitt namn. Man fortsätter att använda något som försvann för ett bra tag sen. (om man läst mina tidigare inlägg) Forskning säger att Sverige har bland de bästa förskolorna i Europa, eller kanske till och med världen. Men varför har media, myndigheter eller politiker så svårt att prata om förskolan som förskolan? Det är regeringen som bestämt att förskolan skulle få en läroplan och att det skulle innebära att förskolan (citat)
"numera ingår i och utgör det första steget i samhällets samlade
utbildningssystem för barn och ungdom i det svenska skolsystemet"
(Om förskolans läroplan; Regeringens förord till läroplanen - Skolverket)

Barnens rätt till kunskap, utveckling och lärande - oavsett ålder.

Jag känner på mig att jag kommer att återkomma till detta på något sätt för det tycks inte finnas någon hejd på varken "Bakåtsträvarkassan" eller detta med förskolan.

PS.
Den här personen som berättade detta för mig har försökt nå försäkringskassan för en förklaring om varför man skickar ut information till föräldrar, där det står "dagis"? Blev hänvisad till en man som inte gick att nå. Hon som svarade på försäkringskassan sa oxå att det har kommit annat klagomål på detta. Men vad gör man då åt det, undrar jag? Och fler med mig!!!

Inga kommentarer: