måndag 29 september 2008

Bokmässan

Jag var på bokmässan i helgen och jag måste få säga att det var väldigt roligt. Har inte varit på den på säker 10 år. Fast den är i Göteborg en gång om året blir det inte att man går. Nu är jag väldigt glad att jag gick.

Det finns så mycket bra böcker och jag önskar att jag hade mer tid och ork att läsa. På mässan hittar man böcker som man aldrig annars skulle finna eller leta efter. Det är roligt. Det finns mycket bra fackböcker som jag skulle ha nytta av i mitt yrke, men man kan ju inte köpa allt. Köpte en bok som verkar väldigt bra. En bok som heter "En jämställd förskola - teori och praktik". En praktisk bok att ha i förskola och skola i arbetet med jämställdhet. Författaren heter Kristina Henkel och samarbetar med ett förlag som heter Olika och dom skriver barnböcker kring ämnet jämställdhet och genus.

Jag fick en väldigt bra pratstund med Kristina om det här med jämställdhet och berättade lite hur vi jobbar kring de här frågorna, för det är inte lätt. Och hon berättade lite hur man kunde använda hennes bok i praktiken. Och jag kände att den var väldigt lättförstådd och tilltalade mig för att i alla fall jag kan arbeta med mig själv i dessa frågor.

När vi sedan bläddrade, jag och min väninna, i en bok som heter "Pappa hämtar" fick vi se att det stod "dagis" i den. Vi frågade om varför det stod "dagis" och inte förskola? Då berättade Marie Tomicic, en av de ansvariga på Olika förlaget, att det var Tyras (som boken handlar om) egna ord som berättade sagan och då skulle förskola kännas väldigt konstigt. De hade haft en diskussion med författaren Alexander Holmberg om ordvalet men att det fick bli dagis för att det är Tyras egna ord.

Samtalet med Marie Tomicic var väldigt intressant för att jag förklarade varför jag reagerade så starkt på ordet "dagis". Att vi som arbetar i verksamheten tycker det är viktigt att förstå att förskolan står för något, och är inte "barnpassning" som ordet dagis för med sig. Förskolan ingår i Sveriges övriga skolsytem då den fick en läroplan 1998. Barnens lärprocess finns hela tiden och alla föräldrar skall vara medvetna om vad deras barn lär sig och vad de är med om hela dagarna på förskolan. Om ditt barn säger att hon/han har lekt, så är det inte "bara" lek och att de haft roligt, för det har dem. Men....
Med leken lär de sig;

turtagande
socialt samspel
medkänsla
empati
omtanke
förståelse - för och med varandra
förlåtelse
känslor

Listan kan göras lång. Förskolan skall lägga grunden för ett livslångt lärande. Och det måste alla förstå. Förskolan finns inte bara för att föräldrar skall ha möjlighet att arbeta. Den har ett syfte!!! Vi, jag och Marie, hade en bra diskussion kring detta och kring mina tankar om varför det är viktigt.

Och detta gjorde att jag hade en väldigt bra dag på mässan. Det är alltid roligt att diskutera med människor som är öppna och lyssnar på ens åsikter och att det kan bli en bra diskussion. Stort tack till dig Marie!

1 kommentar:

Alexander Holmberg sa...

Hej.
Tack för lite kul sidokommentar som sagt från mässan.
Jag har skrivit lite om det här på min blogg.

Det är ett intressant samtal, det där med dagis och förskola. Och vad vi lägger in i ordet.

För mig som är utomstående så är det lite lättare. Jag gillar ordet dagis. Förskola blir liksom något annat. Att min dotter leker i lärandet, hoppas jag verkligen! Jag menar, hon lär mig dagligen saker i sin lek. Och att lära sig är kul.

Det är oavsett vad en intressant diskussion. Jag hoppas av hela mitt hjärta att slutkontentan blir att förskoleyrkets status höjs och att fler inser det fantastiskt viktiga det är att vårda, leka, förstå empati, hantera det sociala samspelet etc.
Dagis är allt annat än barnpassning för mig.

Så är det inte väldigt mycket vad man lägger in i ordet undrar jag?

Återigen; fantastiskt det här med nätet; att vi kan fortsätta "prata".

Varmt.
Alexander.