måndag 22 september 2008

Lycklig

Det är så lätt att hamna i en negativ spiral. Ibland känner jag att jag hamnar väldigt lätt där. Men sedan behövs det inte så mycket för att jag skall få ett uppsving (havets botten)


Jag tog mig en funderare i helgen... Vad gör mig lycklig? Och svaret är ganska enkelt. Jag mår bra när jag får jobba med mina händer, vara kreativ. Jag har sytt mycket det sista och det har verkligen gjort att jag mått bra. Men jag söker också nya utmaningar.

Jag och en väninna skulle gå en keramikkurs. Tyvärr blev det inget när min sambo började yttra sig om våra pengar.... men du får gärna gå den kursen, säger han sen. Ja men då hade han tagit bort min glädje i att gå den här kursen, så jag bestämde mig för att inte gå. Men vad barnslig hon är tänker många säkert nu. Och det tyckte även min sambo. Han tycker att jag tolkade in saker som han inte sa eller mena. Och eftersom jag är en tänkande varelse och känslomänniska sa jag också att jag förstår att han inte mena något illa med det han sa. Men i det han sa så tog han bort den glädjen jag kände för att gå den här kursen. Och det räcker för att jag inte ska vilja gå den. Kan tyckas barnsligt men så är det.

Nu har jag hittat andra utmaningar och andra kreativa saker att göra i stället. För jag har alltid många ideér och inte svårt att hitta på nya saker. Oftast är det att orka som är problemet. Men nu har jag bestämt mig för att göra saker som fyller på min energi för att jag skall må så bra som möjligt.

Mitt nya projekt nu i första hand är att virka en mössa och en halsduk. Dessa kommer spraka i alla möjliga färger som också gör att man blir glad. Efter det har jag på lut att virka och sticka andra mössor. Jag älskar hattar och mössor. Nu kommer årstiden när mössor är på sin plats så nu skall jag göra flera olika modeller i massa olika färger. Jag har aldrig varit den som brytt mig om att följa det mode som råder, utan tagit på mig det jag vill. Men nu är ju faktiskt hatten och mössan på mode, vilket är jätte kul tycker jag.

Allt eftersom jag blir klar med mina projekt tänkte jag lägga ut foton här på bloggen. För att kanske inspirera andra att börja virka och sticka. Det är jätte kul!!! Jag välkomnar frågor om någon är interesserad på att börja.

Inga kommentarer: