tisdag 23 september 2008

Skottdrama i Finland

Vad är det som händer? Han lägger ut en film på You Tube om vad som komma skall och det är inte krav nog att ta ifrån honom vapnet. Hur tänkte dom nu?

Det är ingen idé att försöka förstå för det gör man inte. I Göteborg skjuter gängen på varandra var och varannan dag och man förstår inget.

Vems är ansvaret? En svår fråga och som kan väcka stor debatt. Vilket jag kanske gör nu.

Jag bara undrar varför det varje gång pratas om att det är samhället och/eller skolans ansvar om det är unga människor som gör dessa dumheter? Var är föräldrarna? Provocerande? JA!

När det pratades om skottdramat i Finland ikväll på Rapport berättade dom att Jan Björklund, vår skolminister, skulle komma till Svt morgon i morgon. Han skall prata om att skolan måste ta ett ansvar för såna här händelser. VA!?

Jag kan inte se in i framtiden och jag kan ju inte i förväg veta hur diskussionen kommer att gå, men kan inte låta bli att tänka.... vadå skolan?

FÖRÄLDRARNA DÅ?! Ansvaret skall inte fösas över på någon annan hela tiden. Det är alltid någon som föser över ansvaret på någon annan oavsett vad det gäller. Vem är det som skall ta ansvaret då? Ingen? Alla? Vi? Ni? Dom? Vem?

Du är Du och Jag är Jag men det är vi tillsammans - inte någon annan där borta!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej SKoj du tittat in till mig! Måste säga att du har intressant blogg, jag ska ta och lus läsa den när jag kommer hem och inte är på jobbet! iNtressant med din sömnad. Min mamma designa även kläder...=)