måndag 1 september 2008

Försäkringskassan?

För vem?!!? För mig? För dig?..... NEJ

Om nu försäkringskassans nya regler skall göra att man skall komma åt dom som fuskar så är dom helt fel ute. Man slår redan på dom som ligger ner, dom som verkligen behöver hjälp och är i behov av pengarna när man faktiskt ÄR sjuk...... inte låtsas vara det.

På min arbetsplats är vi ca. 16 personer. 3 stycken är sjukskrivna varav 2 inte fått sina sjukskrivningar godkända av just FÖRSÄKRINGSKASSAN. Det är en ganska stor procent på så få personer. Försäkringskassan har inte träffat personerna i fråga, utan det är någon sitter där och bedömmer lite hipp som happ verkar det som, utifrån vad som står i läkarintyget. En utav personerna har varit sjukskriven i över 6 månader, och slåss fortfarande för att få rätt mot försäkringskassan. Ni kan ju bara tänka er hur psykiskt påfrestande det är. Pengasituationen blir ju katastrofal. Är det så man skall få personer i arbete??? Genom att bryta ner dom psykiskt, så att man skall glömma vilken sjukdom man sökte för första gången??? Nu tvingas hon komma tillbaka till jobbet, fast hon inte kan utföra sina arbetsuppgifter fysiskt, vilket hon varit borta från jobbet för från början. Det har inte ändrat sig. Det som har ändrat sig är att hon nu också mår psykiskt dåligt, vilket hon inte gjorde från början. Vad skall det behöva stå i ett läkarintyg för att det skall bli godkänt??? Är det rätt?....... Vem tar ansvar?

Sammhället tar inte sitt ansvar.... alltså ni POLITIKER!! Ni anmäler er inte sjuka när ni är sjuka utan lyfter er vanliga lön. Tro fan att ni kan vara sjuka då. När vi "vanliga människor" får kämpa oss fram för att överhuvud taget få sjukskrivningar godkända. MAN MÅSTE VARA FRISK FÖR ATT ORKA VARA SJUK!! Det är det nya nu. Man får slåss för att hävda sin rätt.

Precis som kvinnan som fick kämpa i 6 år för att få rätt mot försäkringskassan, och få ut ersättning.... som är varje människas rätt. Men inte enligt det nya nu. Försäkringskassan själva vet inte hur dom skall hantera dom nya reglerna, men ändå sitter det någon där och bestämmer vem som skall få ersättning och inte. Det är nästan lite lotteri över det hela. Har man tur så får jag min sjukskrivning godkänd och rätt till ersättning. Är det rätt?

Nu ska alla arbeta. Det är ingen som är sjuk. Men ändå finns det människor som ÄR sjuka och behöver vara sjukskrivna. Ni kommer inte åt fuskarna. Dom kommer finnas kvar ändå. Ni fortsätter att slå på dom som minst behöver det.

Jag säger inte att det skall gå till hur lättvindigt som helst, att gå långtidssjukskriven. Men det nya systemet fungerar ju uppenbarligen inte heller. Och egentligen är det ju inte bara försäkringskassans fel utan även våra POLITIKER. Återigen..... Vem tar ansvaret?

Jag blir så arg och ledsen för jag vet inte vart vi är på väg? Jag hoppas bara att om jag skulle behöva vara sjukskriven någon gång så hoppas jag att jag får den där turlotten.... någon gång måste man ju har tur i spel, eller?!


VART ÄR VI PÅ VÄG?!

Inga kommentarer: